Benzín s biosložkou, zadřu pilu, nebo nezadřu?
Není benzín jako benzín
V letošním roce přišla na trh novinka v podobě benzínu s biosložkou – benzín E 10. Jak je to se stroji STIHL, máme mít obavy z použití, nebo měnit navyklé postupy?
Je důvod k obavám?
Můžete být klidní a nový benzín používat, jediné, na co si dejte pozor je doba skladování palivové směsi. Nikdy by neměla být směs použitelná déle než 30 dní od namíchání. V opačném případě riskujete zadření motoru.
Co se změnilo??
Benzín E10, který nahradil stávající benzín E5 obsahuje 10 % bioetanolu a 90 % benzínu. Tato biosložka se do benzínu přimíchává z důvodu nižší produkce emisí C02 a také z důvodu nižší spotřeby neobnovitelných zdrojů ropy.
Použití benzínu E10 je možné ve všech strojích STIHL. Použít ho tedy můžete jak ve starších strojích s klasickými dvoutaktními motory, tak v novějších dvoutaktních motorech STIHL 2-Mix, případně čtyřtaktních motorech STIHL 4-Mix mazané mastnou směsí, anebo klasické čtyřtaktní motory jako jsou Loncin, Kohler nebo Briggs & Stratton.
Všechny tyto karburátorové stroje jsou konstruovány tak, aby dokázaly pracovat s palivem s příměsí 10 % biolihu. Motory, které jsou vybaveny elektronicky řízeným karburátorem STIHL M-Tronic, anebo elektronicky řízeným vstřikováním paliva, bez problémů zvládnou obsah biolihu v palivu v rozmezí 25 % až 28 %.
Výsledkem tedy je, že není zapotřebí mít obavy ohledně funkčnosti strojů s novým typem paliva E10. Pokud si nebudete jistí, jaké palivo můžete použít právě pro svůj stroj, tak všechny potřebné informace naleznete v návodu k použití.
Jedna změna - měsíc a dost!
Ano je to tak, jedna změna přeci jen nastala a to doba, po kterou můžete bezpečně skladovat namíchanou palivovou směs a mít jistotu, že se stroj nezadře, když ji tam nalejete. Dříve benzín bez biosložek vydržel v kvalitním stavu bez vodnatění po dobu zhruba 3 měsíců, dnes má nový benzín E10 garanci kvality pouze po dobu 30 dní. Doba se nám tedy zkrátila a pokud si chcete být jistí, že svůj stroj STIHL nezadřete, tak opravdu nedoporučujeme experimentovat a používat namíchanou palivovou směs maximálně po dobu 30 dní!
Nevěříte? Pojďme se podívat na důvod podrobněji.
Biolíh obsažený v benzínu je hygroskopický, to znamená, že na sebe váže vzdušnou vlhkost, a právě tato vlastnost může způsobit zvýšenou korozi kovových částí palivového systému. Je tedy nutné vyhnout se delšímu skladovaní a dbát na informace uvedené v návodu k použití. Změny teplot a vzdušná vlhkost urychlují uvolňovaní těkavých složek benzínu, a vázání vzdušné vlhkosti na líh, to zapříčiní vznik kalů a usazenin, které se začnou hromadit na dně kanystru. Tímto způsobem může dojít až k úplnému oddělení biolihu od benzínu. Protřepání kanystru nemá žádný účinek, jelikož již nedojde ke spojení těchto dvou složek! Pokud takové palivo použijeme, může dojít k ucpání drobných otvorů karburátoru a jeho poškození, případně i k zadření motoru, protože toto palivo již nebude mít dostatečné mazací schopnosti.
Máme alternativu?
Ano máme, pokud vás neuspokojí 30 dní pro skladování směsi, tak máte možnosti dvě: Použít takzvaný alkylátový benzín, tedy ASPEN, nebo využít jako příměs paliva stabilizátory.
- ASPEN je již namíchaná palivová směs pro 2 nebo 4 taktní motory, která je připravena k použití. Máte tedy jistotu, že v nádrži nezvodnatí, ani neztratí své mazací schopnosti po dobu minimálně dvou let.
- Stabilizátory paliva jsou příměsi, které se přimíchávají do běžné palivové směsi a zaručí stejnou kvalitu palivové směsi po dobu až 24 měsíců.
Jaký je tedy závěr? Benzín s biosložkou ano, do všech benzínových strojů STIHL, ale směs skladujeme jen 30 dní, nikdy déle!
Tak ať stroje STIHL skvěle slouží i s novým benzínem.
Váš tým ChciPilu.cz